Svefaktura Telefoni
Allmänna
regler
Vid
fakturering av telefonitjänster är utgångspunkten att faktura skapas per
abonnemang (motsv), och med faktureringsperiod enligt kommersiellt avtal. Användning
av Svefaktura för mer komplexa sammanställningar (samlingsfakturor) förutsätter
att det regleras i e‑kommunikationsavtal.
Regler
för Svefaktura
Beställarreferens
- Abonnemangsnummer
kan övervägas som alternativ för beställarreferens
AdditionalDocumentReference
- Används
med identificationSchemeID="CT" för avtal som ett eller flera
abonnemang knutits till.
- Används
med identificationSchemeID="ACD" om faktura avser enskilt
abonnemang, serviceärende, etcetera (leverantörens referens till
fakturerat objekt).
Allmänt
om fakturarader
- Artificiella
rubrikrader, delsummor och tomma fakturarader används inte.
- Underrader
kan inte hanteras. För bästa avstämningsmöjlighet, efterstävas redovisning
av trafikslag med en typ av kvantitet per rad, t ex genom skilda rader för
öppningsavgifter och samtalstid.
Speciell
användning av fakturaradens element (i InvoiceLine)
- Benämning
(Item/Description): Typ av abonnemang; trafiktyp; fakturerad
artikel/tjänst; eller kostnadskomponent
- Anteckning
(Item/Note) – Exempel på information:
– Giltighets-/leverans-/fakturerad period, om annan än fakturans generella
period; anges med tillämplig ledtext
– Leveransadress, förbrukningsställe om annan än fakturans generella;
anges med tillämplig ledtext
– Fakturaradens avtals-/abonnemangsnummer (om flera per faktura), anges
med tillämplig ledtext
– Ev beskrivning av ev tillämpad rabatt (rabattbeloppet placeras i raden
AllowanceCharge/Amount)
– Leverantörsinformation (text) vid förmedlad tjänst
– Ev ledtext ”Beställare:” följt av beställarens namn
– Information om belopp i annan valuta än fakturans valuta inkl valutakod
(LineExtensionAmount innehåller beloppet uttryckt i fakturans valuta)
– Om dubbla prisbildande kvantiteter på rad placeras den ena i
Note-elementet, t ex ”X samtal med öppningsavgift Y kr”. Notera kommentar
nedan om avvikelse vid tillämpning av Svefakturans beräkningsformler.
Not. Om flera
uppgifter förekommer samtidigt separeras de med tecknet för radbrytning.
- Fakturerad
kvantitet (InvoicedQuantity): överförd datamängd, antal öppningsavgifter,
etc. Vid tidsbaserad avgift uttrycks tiden på decimalform
- Köparens
ordernummer (OrderLineReference/OrderReference): för matchning av faktura.
Vid servicefakturor förordas en faktura per beställning för enklaste
matchning. Vid begränsad samlingsfakturering (till samma
beställarreferens/fakturahandläggare) kan flera beställningar förekomma på
fakturan.
- Datum
(Delivery/DeliveryDateTime): Kan vara tillämpligt även vid enskild
tjänst/service
- Artikelmärkning:
StandardItemIdentification/ID: rekommenderas om leverantören använder
artikelnummer enligt GS1 GTIN
BuyersItemIdentification/ID: användas om köparen begär märkning av
artiklar enligt eget system
SellersItemIdentification/ID: användas för identifiering av
abonnemang/tjänst där artikelmärkning inte är tillämplig
Beräkningsregler
- Svefakturans
rader kan bara hantera en priskomponent i form av fakturerad kvantitet och
à-pris. Vissa fakturor på telefoniområdet har två
prisbestämmandekomponenter (ex öppningsavgift och periodavgift). De inte
kan separeras till skilda rader måste, förutom att den ena priskomponenten
läggs i radens Note, mottagarens lösning utformas med beräkningstolerans
vid fakturakontrollen.
- Ifall
radrabatt förekommer skall rabatten vara inräknad i radens LineExtensionAmount.
Bilagor
(externa objekt)
Svefakturan
har möjlighet att ensam innehålla tillräcklig information vid fakturering av
telefonitjänster. Ibland kan dock köparen vilja ha möjlighet att kunna
kontrollera telefonifakturor ner på samtalsnivå. Det går att i en enskild
Svefaktura redovisa ett samtal per rad, men detta är knappast lämpligt annat än
som övergångslösning. I stället förordas i sådana fall att Svefaktura används
tillsammans med trafikspecifikation i form av bilaga. Om bilagor används är det
lämpligt att de utformas så att de inte utgör räkenskapsinformation.
Hantering
av elektroniska bilagor (externt objekt, bildfil, etc) beskrivs i separata
exempel.
Speciell
tillämpning
För
automatisk kontering av telefonifakturor anvisar Tullverket uppstyrning med
leverantörsneutral klassificering av fakturerade artiklar. För detta används
UNSPSC i BuyersItemIdentification/ID.
< Åter till exempelsamlingen