Svefaktura Inköpskort

 

Allmänna regler

Den här handledningen är avsedd för betalkort och inköpskort där en organisation har betalningsansvaret för gjorda inköp. Kort knutna till privatpersoner förutsätts hanteras på annat sätt.

 

För Svefaktura finns det ett generellt krav på att samlingsfakturering skall undvikas. För den här kategorin kortfakturor antas att en faktura ställs ut per kort och period. Hos köparen förutsätts att de samlade köpen på ett kort kan hanteras av samma granskare och attestant.

 

Kortföretaget förutsätts vid varje periods slut fakturera köparen hela det utestående beloppet; någon rullande skuld/kredit hanteras inte i Svefakturan.

 

 

Regler för Svefaktura

Fakturanummer

 

AdditionalDocumentReference

 

Allmänt om fakturarader

 

Speciell användning av fakturaradens element (i InvoiceLine)

 

Beräkningsregler

 

Referens till tidigare faktura

 

Bilagor (externa objekt)

Det förutsätts att Svefakturor över inköp via kortköp skickas utan bilagor. Köparen kan däremot behöva komplettera Svefakturan med underlag i form av kvitton, följesedlar och liknande som erhållits i samband med köpet/kortbetalningen; när kortfakturans uppgifter, inkl skatteinformationen, avseende köpet är otillräckliga måste underlagen arkiveras tillsammans med fakturan.

 

Speciell tillämpning

Det bilagda exemplet innehåller två upplysningsposter, Kontoställning föregående period och gjord inbetalning. De finns med för enbart avstämning och de är inte nödvändiga i Svefaktura vid fakturering av kortinköp. Mer erfarenhet behövs av hur sådana fungerar i e-faktura­sammanhang; vi kan i ett senare skede behöva återkomma för värdering av användningen i Svefaktura.

 

 

< Åter till exempelsamlingen