Svefaktura Inköpskort
Allmänna
regler
Den här
handledningen är avsedd för betalkort och inköpskort där en organisation har
betalningsansvaret för gjorda inköp. Kort knutna till privatpersoner förutsätts
hanteras på annat sätt.
För Svefaktura
finns det ett generellt krav på att samlingsfakturering skall undvikas. För den
här kategorin kortfakturor antas att en faktura ställs ut per kort och period. Hos
köparen förutsätts att de samlade köpen på ett kort kan hanteras av samma
granskare och attestant.
Kortföretaget
förutsätts vid varje periods slut fakturera köparen hela det utestående
beloppet; någon rullande skuld/kredit hanteras inte i Svefakturan.
Regler
för Svefaktura
Fakturanummer
- För
Svefakturor som om fattas av mervärdesskattelagen (ML) krävs unikt
löpnummer. Många mottagarsystem bygger dubblettkontroll på bland annat
fakturanummer. För kortfakturor passar därför inte kortnumret som
fakturanummer.
AdditionalDocumentReference
- Används
med identificationSchemeID="ACD" för att identifiera kortnummer
(kontonummer). [Kan även användas som partsID]
Allmänt
om fakturarader
- Artificiella
rubrikrader, delsummor och tomma fakturarader skall inte användas.
- Underrader
kan inte hanteras. System som arbetar med två radnivåer får sätta samman
uppgifter från de två nivåerna till ”enkla” fakturarader.
- Såvida
inte annat avtalas skall fakturarader presenteras i ordningen efter datum
för inköp.
Speciell
användning av fakturaradens element (i InvoiceLine)
- Benämning
(Item/Description): Normalt anges produkt/vara/tjänst i detta element. Om
uppgift på denna detaljnivå inte är tillgänglig anges i stället vilken
organisation som levererat varan/tjänsten (t ex butik, taxiföretag,
operatör, etc)
- Anteckning
(Item/Note) – Används för eventuell specifikation av vad köpet avser, till
exempel:
– Plats/adress där köpet skett
– Leverantörens referensnummer
– Rabatt/bonusprogram, etc
– Det fakturerade beloppet i annan valuta än fakturans valuta, inkl
valutakod; ev omräkningskurs
Not. Om flera
uppgifter förekommer samtidigt separeras de med tecknet för radbrytning.
- Ev
köparens ordernummer/rekvisitionsnummer
(OrderLineReference/OrderReference): för matchning av faktura.
- Följesedelsnummer
(DespatchLineReferece/DocumentReference): hänvisning till använd följesedel
- Datum
(Delivery/DeliveryDateTime): datum för inköp. Saknas klockslag nollutfylls
det, sådant klockslag kan undertryckas vid visning.
Beräkningsregler
- Eftersom
faktura kan utgöra sammanställning av kostnadsposter skapade i olika organisationer
och vid olika tillfällen bör mottagarsystemet kunna hantera
avrundningstolerans i kortfakturor
- Fakturan
kan innehålla information om betalningstransaktioner där
mervärdesskattelagen inte är tillämplig, t ex räntekostnad. Sådana rader
markeras med skattesats 0 % och upplysningen ”ML ej tillämplig”
- Information
om mervärdesskatt redovisas i kortfakturan endast i den mån sådant
underlag lämnats till kortföretaget av respektive leverantör.
Mervärdesskattetotalen i denna kategori av fakturor är alltså otillförlitlig.
Det ligger i stället på köparen att efter behov ordna med erforderliga
kompletterande verifikationer för mervärdesskatt.
OBSERVERA: För transaktioner där momsuppgift saknas visas köpets bruttobelopp
på kortfakturans rad. Om däremot momsinformation finns angiven på raden
visas i stället nettobeloppet (detta för att Svefakturans
automatiska beräkningskontrollerna skall fungera). För att tydliggöra
situationer där uppgift om momsbelopp saknas föreslås att upplysningen ”Ev
moms okänd” läggs in på raden, i tillägg till märkning med skattesats 0 %.
Referens
till tidigare faktura
- För
kontokortsfaktura (som inte ställs ut enligt ML) saknas krav på att
hänvisa till ursprunglig faktura i fall av kreditering/ändring. Det är
dock lämpligt att sådan hänvisning finns där det är möjligt.
Bilagor
(externa objekt)
Det
förutsätts att Svefakturor över inköp via kortköp skickas utan bilagor. Köparen
kan däremot behöva komplettera Svefakturan med underlag i form av kvitton,
följesedlar och liknande som erhållits i samband med köpet/kortbetalningen; när
kortfakturans uppgifter, inkl skatteinformationen, avseende köpet är
otillräckliga måste underlagen arkiveras tillsammans med fakturan.
Speciell
tillämpning
Det
bilagda exemplet innehåller två upplysningsposter, Kontoställning föregående
period och gjord inbetalning. De finns med för enbart avstämning och de är inte
nödvändiga i Svefaktura vid fakturering av kortinköp. Mer erfarenhet behövs av
hur sådana fungerar i e-fakturasammanhang; vi kan i ett senare skede behöva
återkomma för värdering av användningen i Svefaktura.
< Åter till exempelsamlingen