Svefaktura Resefaktura
Allmänna
regler
Det
generella kravet på Svefaktura är att samlingsfakturering skall undvikas, och
om det används skall en hel faktura kontrolleras av samma granskare (styrs via
beställarreferens).
För resefakturor
är inriktningen att faktura skall utfärdas per beställning; argument för detta
är enkel hantering av fakturakontroll, kontering och attest samt, i ett
kommande utvecklingssteg, automatisering av ordermatchning och
fakturabehandling. Användning av Svefaktura för mer komplexa
resesammanställningar förutsätter att det regleras i e‑kommunikationsavtal.
Resefakturan
förutsätter att de ”vanliga” skattereglerna har avtalas, dvs
vinstmarginalbeskattning (i fall av konferenspaket och liknande) skall inte
tillämpas.
Regler
för Svefaktura
AdditionalDocumentReference
- Används
med identificationSchemeID="DQ" för att identifiera följesedel
om sådan översänts med resehandlingarna
- Används
med identificationSchemeID="ACD" om för att identifiera
kontonummer eller kortnummer. [Kan även användas som partsID]
Parten
Säljaren
- Som
säljare anges den som begär betalning.
Om resekontoföretag står som ”säljare” (eller, snarare, utställare av
fakturan) faller fakturan inte under mervärdesskattelagen. I detta fall
anges säljarens organisationsnummer, säte och ev avvikande registrerat
namn i anvisade specifika element för SellerParty, men däremot inte
säljarens momsregistreringsnummer.
Eventuell ytterligare legal information kan placeras i fakturahuvudets
element ”Note”.
Allmänt
om fakturarader
- Artificiella
rubrikrader, delsummor och tomma fakturarader används inte.
- Underrader
kan inte hanteras. System som arbetar med två radnivåer får sätta samman
uppgifter från de två nivåerna till ”enkla” fakturarader.
- Såvida
inte annat avtalas skall fakturarader presenteras i ordningen
kostnadsställe (i de fall det avtalats att flera kan förekomma per
faktura) och följesedelnummer. Inom följesedelsnummer skall raderna
presenteras i samma sorteringsordning som raderna på den utställda
följesedeln.
Speciell
användning av fakturaradens element (i InvoiceLine)
- Benämning
(Item/Description): Beskrivning av
– Produkt/vara/tjänst, t ex Flygresa och klass, bolag; Hotell; Arvode
– Destination eller sträcka (från - till); enkel el. tur och retur
- Anteckning
(Item/Note) – Exempel på information:
– Resenärens namn
– Ledtext ”Beställare:” följt av beställarens namn
– Leverantörens bokningsnummer
– Rabatt-/medlemskort, bonusprogram, etc
– Belopp i annan valuta än fakturans valuta inkl valutakod (motsv
belopp i fakturans valuta skall finnas i radens Summa-element)
Not. Om flera
uppgifter förekommer samtidigt separeras de med tecknet för radbrytning.
- Köparens
ordernummer (OrderLineReference/OrderReference): för matchning av faktura.
- Följesedelsnummer
(DespatchLineReferece/DocumentReference): hänvisning till använd
följesedel
- Datum
(Delivery/DeliveryDateTime): Resans eller biljettens datum; tiden
nollutfylls och undertrycks vid visning
- Artikelmärkning:
StandardItemIdentification/ID: används för identifiering av
bokning/resa/biljett
SellersItemIdentification/ID: används för identifiering av
bokning/resa/biljett.
Beräkningsregler
- Eftersom
faktura kan utgöra sammanställning av kostnadsposter skapade i olika
organisationer och vid olika tillfällen bör mottagarsystemet kunna hantera
avrundningstolerans i resefakturor
- I de
fall faktura utställts av resekontoföretag ingår mervärdesskatt endast i
den mån sådant underlag lämnats till resekontoföretaget av reseleverantören
(momslagens krav på fakturainnehåll är inte tillämpligt i dessa fall). Det
ligger i stället på köparen att efter behov ordna med erforderliga
kompletterande verifikationer för mervärdesskatt.
- Om
reskontoföretag (ej momsredovisande) utställer faktura saknas skyldighet
att hänvisa till ursprunglig faktura, det är dock lämplig att sådan
hänvisning finns där det är möjligt.
Bilagor
(externa objekt)
Svefakturan
förutsätts ensam innehålla tillräcklig information vid fakturering av resor. Elektroniska
bilagor (externt objekt, bildfil, etc) behöver därför inte användas. När
följesedel förekommer kan den överlämnas på papper tillsammans med
resehandlingarna eller, vid elektroniska resehandlingar, som ett fristående
manuellt hanterat e‑postmeddelande.
I fall
att fakturering sker via resekontoföretag kan åtgärder behövas för att fånga
korrekt underlag för skattedeklarationen. Dessa kan bestå i uppföljning av i
vad mån tillräcklig information om mervärdesskatt ingår i fakturorna eller
uppgifter behöver hämtas även från andra underlag (som exempelvis från
reseleverantörens följesedel). Förutsatt att fakturan innehåller komplett
information används följesedeln enbart för fakturakontroll och behöver då inte
arkiveras.
Speciell
tillämpning
För automatiskt
konteringsstöd i resefakturor anvisar Tullverket uppstyrning av
beställarreferens 2 (RequisitionistDocumentReference) enligt tre dimensioner i
objektplanen, enligt följande
#dim_1$AAAAA#dim_2$BBBB#dim_3$CCCCC#
där AAAAA, BBBB och CCCCC är dimensionsparametrar och övriga tecken
dimensionsidentifierare och separatorer.
< Åter till exempelsamlingen