Svefaktura Telefoni

 

Allmänna regler

Vid fakturering av telefonitjänster är utgångspunkten att faktura skapas per abonnemang (motsv), och med faktureringsperiod enligt kommersiellt avtal. Användning av Svefaktura för mer komplexa sammanställningar (samlingsfakturor) förutsätter att det regleras i e‑kommunika­tionsavtal.

 

Regler för Svefaktura

Beställarreferens

 

AdditionalDocumentReference

 

Allmänt om fakturarader

 

Speciell användning av fakturaradens element (i InvoiceLine)

 

Beräkningsregler

 

 Bilagor (externa objekt)

Svefakturan har möjlighet att ensam innehålla tillräcklig information vid fakturering av telefonitjänster. Ibland kan dock köparen vilja ha möjlighet att kunna kontrollera telefonifakturor ner på samtalsnivå. Det går att i en enskild Svefaktura redovisa ett samtal per rad, men detta är knappast lämpligt annat än som övergångslösning. I stället förordas i sådana fall att Svefaktura används tillsammans med trafikspecifikation i form av bilaga. Om bilagor används är det lämpligt att de utformas så att de inte utgör räkenskapsinformation.

 

Hantering av elektroniska bilagor (externt objekt, bildfil, etc) beskrivs i separata exempel.

 

Speciell tillämpning

För automatisk kontering av telefonifakturor anvisar Tullverket uppstyrning med leverantörsneutral klassificering av fakturerade artiklar. För detta används UNSPSC i BuyersItemIdentification/ID.

 

 

< Åter till exempelsamlingen